Resultaatgebied Verkeer / Parkeren

Wat willen we bereiken ?

Effect indicator

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat gaan we daar in 2017 voor doen ?

Locaties in Best zijn op een goede en logische wijze bereikbaar per fiets  (waaronder e-bike), gemotoriseerd verkeer en openbaar vervoer.
(Bronnen: Brainport Duurzaam Slim Verbonden 2016,
Gemeentelijk Verkeers- en VervoerPlan 2008, signalen vanuit inwoners en bedrijven)

Geen

-

-

Aanname: actief participeren in relevante overleggen leidt tot het gewenste maatschappelijk effect.

  • Actieve participatie in de overleggen met onder andere regio-gemeenten, MRE, provincie en Rijk over onder andere de uitwerking van de Bereikbaarheidsagenda, A58, Challenge-ontsluiting (ontsluiting van de noordwestflank van de regio Eindhoven), bus, trein en fietsverbindingen;
  • Het bestemmingsplan dat de Challenge-ontsluiting mogelijk maakt ter besluitvorming aan de raad voorleggen;
  • Besluitvorming over de snelfietsroute Den Bosch - Eindhoven;
  • De Slowlane voorbereiden en uitvoeren;
  • De afsluiting van de Hoofdstraat evalueren.

Er is een goede balans tussen de aanwezige parkeervoorzieningen en de behoefte aan parkeerplaatsen.
(Bronnen: Nota Parkeernormen 2015, bestemmingsplannen en signalen van inwoners die binnenkomen via werkgroep Verkeer en Vervoer)

Geen

-

-

Aanname: continu onder de aandacht brengen van 'parkeren' in relevante dossiers leidt tot het maatschappelijk effect.

  • Bij de herinrichting van de Nazarethstraat voldoende mogelijkheden voor het parkeren van auto en fiets realiseren.
  • Betreft regulier werk: een parkeertoets uitvoeren bij omgevingsvergunningen op basis van de Nota Parkeernormen 2015.

Goede verkeersveiligheid.
(Bronnen: signalen van inwoners die binnen komen via werkgroep Verkeer en Vervoer, Gemeentelijk Verkeers- en VervoerPlan, 2008)

Verplichte indicator:
Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig

2016: -
2015: -
2014: 8%

VeiligheidNL

Betreft regulier werk: stimuleren verkeerseducatie door partners als VVN Best en scholen;

Verplichte indicator:
Overige verkeers-ongevallen met een gewonde fietser

2016: -
2015: -
2014: 11%

Op dit moment zijn dit de meest recente cijfers. Het is niet bekend wanneer nadere gegevens beschikbaar zijn.

VeiligheidNL

Met de werkgroep 'Veilig fietsen', waarin lokale partners als politie, VVN, Fietsersbond en GOEB zitting hebben, de fietsveiligheid monitoren.