Wat mag het kosten?

Bedragen in duizenden euro's

12.1 - Overhead

Realisatie 2015

Begroting 2016

Begroting 2017

Raming 2018

Raming 2019

Raming 2020

Lasten

0

0

8.597

8.198

7.956

8.106

Baten

0

0

34

25

17

17

Saldo baten en lasten

0

0

8.562

8.173

7.939

8.089

Stortingen in de reserves

0

0

435

510

514

519

Bijdragen uit de reserves

0

0

1.726

1.305

850

787

Resultaat

0

0

7.271

7.378

7.603

7.822

Welke verschillen zijn er ten opzichte van voorgaand jaar?

Eén van de onderdelen van de wijzigingen in het BBV betreft een beter inzicht in de overhead. Om de gemeenteraad op eenvoudige wijze meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead voor de gehele organisatie is voorgeschreven dat een apart overzicht moet worden opgenomen van de kosten van overhead. Dit overzicht is opgenomen in dit 'programma' c.q. resultaatgebied. Om te kunnen vaststellen welke kosten verband houden met de sturing en ondersteuning van het primaire proces en zodoende gerekend kunnen worden tot de overhead, is een definitie van de overhead geïntroduceerd. Deze definitie luidt: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces.

In het BBV is één uitzondering gemaakt op het verplicht centraal begroten en verantwoorden van overhead. Dit betreft de toerekening van overhead aan grondexploitaties en te activeren investeringen. Deze uitzondering is gemaakt, omdat het niet toerekenen van overhead aan dergelijke investeringen anders zou leiden tot een begrotingstekort. Wij hebben daarom gebruik gemaakt van de mogelijkheid om overhead door te belasten aan grondexploitaties en investeringen. In 2017 is € 823.000 aan overhead doorberekend aan de grondexploitaties en € 159.000 aan investeringen.

Vanaf 2017 worden de kosten van de overhead verantwoord in dit nieuwe 'programma'. In 2016 en eerdere jaren werden deze lasten via de kostenverdeelstaat doorberekend naar programma 1 tot en met 11. Tegenover de 'hogere' lasten in dit resultaatgebied staan dus lager doorberekende lasten in de overige resultaatgebieden. Deze verschuiving is terug te lezen in de verschillenanalyses per programma.

In het resultaatgebied 12.1 overhead zijn de volgende lasten opgenomen:

  • Afdeling Ondersteuning 

€ 3.500.000

(onder andere automatisering, informatievoorziening en facilitaire zaken)

  • Afdeling Intern advies en Financiën 

€ 2.211.000

(onder andere P&O, Financiën, Juridische zaken, Communicatie en K&C)

  • Afdeling Gemeentewinkel 

€ 695.000

  • Overige personeelslasten 

€ 627.000

  • Huisvesting 

€ 536.000

  • Werf en vervoermiddelen 

€ 295.000

  • Afdeling Regie en Ontwikkeling 

€ 256.000

  • Directie 

€ 240.000

  • Afdeling Uitvoering 

€ 104.000

  • Afdeling Beheer 

€ 132.000

In het resultaatgebied 12.1 overhead zijn de volgende baten opgenomen:.

  • Overige personeelslasten  € 27.000
  • Afdeling Ondersteuning  € 7.000

Voorts is er sprake van stortingen in en bijdrage uit de reserves. Deze hebben betrekking op een storting en onttrekking uit de egalisatiereserve ICT, bijdragen uit diverse dekkingsreserves en bijdragen ter dekking van diverse incidentele investeringen. Voor een volledig overzicht wordt verwezen naar het overzicht geraamde resultaat en mutaties in de reserves.