Resultaatgebied Bestuur

Wat willen we bereiken?

Effect indicator

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat gaan we daar in 2017 voor doen?

Een transparant functionerende en zichtbare raad die inwoners betrekt bij besluitvormingsprocessen

Oordeel inwoners over invloed als kiezer

> landelijk gemiddelde in 2016
(Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2016)

2016 : -
2015 : -
2014 : 6,0 (landelijk*: 5,8)
2013 : -
2012 : 5,6
(landelijk*: 5,9)

'Waar staat je gemeente'

  • Voortzetten en door ontwikkelen van bestuurlijke vernieuwing. De raadswerkgroep heeft hiervoor een notitie met een activiteitenplanning voor 2017 opgesteld en voorgelegd. Deze voorziet onder meer in het organiseren van  buurtschouwingen en andere concrete contactmomenten met inwoners. Ook zal de raad gebruik gaan maken van social media.

Oordeel inwoners over vertegenwoordiging door raad

> landelijk gemiddelde in 2016 (gegevens beschikbaar in jaarrekening 2016)

2016 :-
2015 : -
2014 : 5,6 (landelijk: 5,4)
2013 : -
2012 : 5,3 (landelijk*: 5,5)

'Waar staat je gemeente'

  • Voortzetten en door ontwikkelen van bestuurlijke vernieuwing. De raadswerkgroep heeft hiervoor een notitie met een activiteitenplanning voor 2017 opgesteld en voorgelegd Deze voorziet onder meer in het organiseren van  buurtschouwingen en andere concrete contactmomenten met inwoners. Ook zal de raad gebruik gaan maken van social media.

De begroting is (meerjarig) structureel sluitend

Begrotingssaldo

>0 in 2017

2016 :>0
2015 :>0
2014 :>0
2013 :>0
2012 :>0

Programmabegroting 2017

  • Via de reguliere P&C-cyclus verwerken en bewaken van de financiële voortgang en waar nodig bijstellen door begrotingswijzigingen.

Inwoners en bedrijven zijn betrokken bij het overheidsbeleid en -uitvoering en gaan hierbij uit van eigen kracht (Beleidsakkoord)

Oordeel inwoners over invloed als partner

>landelijk gemiddelde in 2017
(Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2017)

2016:  -
2015 : -
2014 : 5,8 (landelijk*: 5,6)
2013 : -
2012 : 5,6
(landelijk*: 5,7)

'Waar staat je gemeente'

Uitvoering van het uitvoeringsprogramma van de notitie inwoners- en overheidsparticipatie. Zie link voor het volledige overzicht.
Onderstaand de belangrijkste acties:

  • Inrichten van (digitale) participatiemogelijkheden (onderzoekspanel) en digitaal platform voor burgerinitiatieven.
  • Vormgeven aan de invulling van gelijkwaardig partnerschap.
  • De cliëntenparticipatie binnen het sociale domein in overeenstemming brengen met de notitie inwonersparticipatie.
  • De bewonersoverleggen ontwikkelen zich tot een netwerk van verbindingsknooppunten met (oog) partners in de wijk.

Klantvriendelijke en efficiënte dienstverlening

Oordeel van de inwoners als klant

>landelijk gemiddelde in 2017 (Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2017).

2016 : -
2015 : -
2014 : 7,9
(landelijk*: 7,7)
2013 : -
2012 : 7,6 (landelijk*: 7,4)

'Waar staat je gemeente'

  • Uitwerken van de in 2016 vastgestelde dienstverleningsvisie in relatie tot transformatie binnen sociaal domein en in relatie tot omgevingswet in ruimtelijk domein.

% tijdig nagekomen terugbelnotities of voicemailberichten

85% binnen  2 werkdagen in 2017 (Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2017)

2016 :-
2015 : -
2014 : -
2013 : 77%
2012 : 67%

TELAN- onderzoek telefonische bereikbaarheid

  • Resultaten telefonisch bereikbaarheidsonderzoek (TELAN) analyseren,  terugkoppelen en omzetten in verbeteracties. TELAN-onderzoek vindt plaats in november en december 2016, resultaten bekend voorjaar 2017.

Digitale dienstverlening vervangt waar mogelijk de overige vormen van dienstverlening

verhouding verschuift van fysieke baliecontacten naar digitaal aangevraagde producten

12 producten in 2017 tov 2016 (4)

2017: -
2016:4
2015 : -
2014 : -

Managementinformatie uit het klantbegeleidingssysteem.

  • Doorontwikkeling van I-burgerzaken
  • Inwoners stimuleren informatie digitaal op te zoeken en producten digitaal aan te vragen

Deregulering

Minder of flexibelere regelgeving

Zo min mogelijk regels maar met behoud van duurzaamheid, veiligheid en rechtmatigheid.

Interne inventarisatie

  • Opstellen van een projectplan en vaststellen van een projectopdracht om regelgeving te verminderen/vereenvoudigen (waaronder de APV), en het digitaal aanvragen uit te breiden en waar mogelijk te vereenvoudigen.
  • Zie hiervoor ook het uitvoeringsprogramma van de notitie inwoners- en overheidsparticipatie. Zie link voor het volledige overzicht.

De inwoners en ondernemers van Best hebben voordeel van regionale samenwerking (Visienota 'Regionale samenwerking op z'n Best' )

Geen

-

-

Aanname: de genoemde activiteit is een volgende stap naar het behalen van voordeel uit de samenwerking.

  • De raad heeft medio 2016 het plan van aanpak vastgesteld over de bestuurlijke toekomst van Best. De besluitvorming in de raad is gepland in het 1e kwartaal van 2017

*landelijk = deelnemende gemeenten met 25.000 tot 50.000 inwoners